تجهیزات لازم برای راه اندازی IP CAMRA و AHD

تجهیزات لازم برای راه اندازی IP CAMRA و AHD

تجهیزات لازم برای  IP Camra ( دوربین مداربسته) به تجهیزاتی گفته می شود که برای تکمیل سیستم مدار بسته از آنها استفاده می شود.

 تجهیزات جانبی دوربین مداربسته

لوازم جانبی دوربین مداربسته شامل چه تجهیزاتی میشود؟

لوازم جانبی شامل تمامی تجهیزات به جز دوربین و دستگاه ضبط کننده خواهد شد. این تجهیزات عبارتند از:
کابل تصویر RG59: کابل تصویر برای ارتباط دوربین به DVR در سیستم مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد.
کابل شبکه: کابل شبکه برای ارتباط دوربین و دستگاه NVR یا سوئیچ در سیستم مداربسته شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.
آداپتور یا منبع تغذیه: برای تامین ولتاژ مناسب کار دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد.
سوکت شبکه: از سوکت شبکه برای اتصال کابل شبکه به تجهیزات شبکه استفاده می شود.
هارد دیسک: از هارد دیسک برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته در دستگاه ضبط کننده استفاده می شود.

دی وی آر (DVR)

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال Digital Video Recording  که به اختصار DVR نامیده می شود، نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته آنالوگ را بر عهده دارد. این سیستم قابلیت های فراوانی شامل ضبط تصاویر با فرمت ها و کیفیت های مختلف و قابلیت های هشداری متنوع را برای دوربین های آنالوگ ایجاد می کند.
دی وی آرها تعداد مشخصی ورودی و خروجی تصویر و صدا دارند. دی وی آرهای با 4 ورودی تصویر را دی وی آر 4 کاناله (DVR 4CH) می نامند. تعداد کانال ها می تواند 8 ، 16 و 32  نیز باشد.

توانایی ضبط تصاویر با فرمت ها و کیفیت های متفاوت
ارتباط LAN یا Dial Up
هشدار حرکت از طریق ایمیل
امکان ارتباط با FTP
کنترل از طریق وب
شمارنده ورود و خروج
قابلیت تشخیص حرکت
پیغام قطعی یا خرابی دوربین
تنظیم نور در نور شدید یا تاریکی مطلق
توانایی ضبط تصاویر با فرمت ها و کیفیت های متفاوت

ان وی آر  (NVR)

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه Network Video Recording یا به اختصار NVR نامیده می شود. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و جهت کنترل دوربین های IP و ذخیره سازی تصاویر خروجی آنها را به کار می رود.وظایف عمده ان وی آر (NVR) ها همانند دی وی آرها بوده و قابلیت های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تفاوت ها تنها در به کارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف DVR ها که اتصال تصویر و صدا را به سادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در NVR ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتری است. NVR در واقع مرکز اتصال شبکه به شمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.

بی ان سی  (BNC)

BNC یا British Naval Connector  یک نوع فیش ارتباطی است که برای اتصال کابل های کواکسیال بکار می رود.

از نظر نوع سیگنال:

-دوربین های آنالوگ
-دوربین های ip (آی پی تحت شبکه) دوربین های دو منظوره
از نظر شکل ظاهری و کاربرد متناظر دوربین های دام dome دوربین های صنعتی دوربین های مینیاتوری دوربین های مادون قرمز ir دوربین های اسپید دام (دوربین های چرخشی ptz)
از نظر قاب و پوشش: 1دوربین های ضد آب قاب بزرگ (پمپ بنزینی) 2دوربین های مخفی 3دوربین های قاب فانتزی

تجهیزات اصلی دوربین مدار بسته تحت شبکه عبارتند از:

دوربین مداربسته تحت شبکه (ip)
دستگاه ضبط تصاویر یا همان NVR که به منزله مغز برای سیستم نطارتی دوربین مداربسته می باشد
هارد دیسک که مخصوص ثبت تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته تحت شبکه بوده و هر چه ظرفیت آن بالاتر باشد، توانایی نگهداری حجم بیشتری از تصاویر را خواهد داشت
منبع تغذیه دوربین مداربسته، که هم می تواند به شکل مستقیم از برق شهری تامین شود و هم می تواند از طریق کابل اینترنت دوربین مداربسته (ip) تامین شود (POE)
کابل شبکه یا کابل اینترنت که وظیفه ارسال اطلاعات ارسالی از دوربین مداربسته به دستگاه NVR را به عهده دارد
سوئیچ شبکه که در سیستم اتصال شبکه دوربین مداربسته الزامی نیست، ولی استفاده از آن بسیار کاربردی است. سوئیچ در واقع نقش مقسم را در دوربین مداربسته ایفا می کند
کابل برق، در صورت POE نبودن سوئیچ ها یا NVR، از کابل برق برای انتقال برق تا دوربین ها استفاده می شود
اتصالات شبکه، شامل فیش های مورد نیاز برای اتصال کابل ها به تجهیزات بوده و از لحاظ کیفی، دارای درجه بندی است
مانیتور یا نمایشگر، وظیفه نمایش تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته را بر عهده دارد، گوشی همراه هوشمند نیز می تواند در صورت نصب اپلیکیشن مربوطه، تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته ip را به کاربر نمایش دهد
مودم، وسیله ای است که دریافت و ارسال سیگنال های اینترنتی را بر عهده دارد
نرم افزار IP Finder ،CMS ، PCNVR یا نرم افزار مشابه برای پیدا کردن و نمایش تصویر دوربین ها بر روی کامپیوتر (در صورتی که این نرم افزار بر روی CD دوربین های مداربسته تحت شبکه یا ip نبود می توانید از وبسایت ها این نرم افزار را دانلود کنید)
و اما تجهیزات مورد نیاز در نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه (ip) به شرح زیرند:
داکت، جنبه حفاظتی برای سیم و کابل ها را در محیط های مسقف به عهده داشته و در اکثر موارد، دارای دربی است که در انتها بسته می شود
لوله فلکسی، این لوله دارای روکش پلاستیکی یا بدون روکش بوده و به منظور محافظت از کابل ها را در محیط های باز به عهده دارد

لوازم مورد نیاز دوربین مداربسته مداربسته شبکه ip

برای نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه نیاز به تجهیزات اختصاصی است که در ذیل به آن ها اشاره می نماییم :دوربین مداربسته IP : بدلیل قیمت بالای این دوربین ها و همچنین تخصصی تر بودن انواع آن ، حتماً لازم است دوربین های مناسبی را برای هر بخش از پروژه خود کارشناسی و انتخاب نمایید ، مثلا از دوربین هایی با مگاپیکسل بالاتر برای اماکن حساس و دوربین های پلاک خوان برای ورودی های پارکینگ ها استفاده نمایید.

انتخاب دستگاه مرکزی NVR : انتخاب دستگاه مرکزی با توجه به حجم تصاویر ، پهنای باند مورد نیاز ، مقدار ذخیره تصاویر و نوع ذخیره سازی بسیار مهم است.
انتخاب هارد دیسک مناسب : بر اساس مقدار مورد نیاز ذخیره تصاویر و همچنین زمان کارکرد دوربین ها باید هارد مناسبی را انتخاب نمایید.
تامین برق دوربین به صورت POE : در این حالت نیاز به کابل مجزا برای انتقال انرژی برق مورد نیاز دوربینها وجود ندارد و می توان انرژی برق را از طریق کابل شبکه به دوربین انتقال داد.
تامین برق دوربین توسط منبع تغذیه : در صورتی که به هر دلیلی بخواهید برق مورد نیاز دوربین را به صورت جداگانه تامین نمایید علاوه بر
کابل شبکه : کابل شبکه به انواع CAT5 , CAT6 , CAT7 , FIBR تقسیم بندی می شوند. انتخاب کابل مناسب برای یک پروژه به آیتم هایی چون : حجم دیتا ، فاصله ماژول از مبدا تا سوئیچ ، مسیر کابل و محیط کابل کشی بستگی دارد. در محیط هایی که نویز زیاد است از کابل های سری SFTP استفاده می شود. ” دقت کنید که فاصله کابل از دوربین تا سوئیچ و دستگاه بسیار مهم است . این فاصله در کابل CAT5 تا 90 متر و در کابل CAT6 تا 140 متر است ”
سوکت شبکه : در زمانی که از کابل های SFTP یا کابل های پلاس و بالاتر استفاده می کنید لازم است از سوکت های مخصوص این کابل ها هم استفاده نمایید ، باید دقت کنید کابل بعد از پانچ ، کاملا در سوکت ثابت باشد.
سوئیچ و مودم : انتخاب سوئیچ و مودم مناسب برای پروژه IP بسیار مهم است . ممکن است شما برای تامین برق مورد نیاز دوربین ها از سوئیچ های POE استفاده نمایید که در این مواقع دیگر لزومی به کابل کشی برق تا پای دوربین نخواهید داشت. با استفاده از سوئیچ در شبکه دوربین IP دیگر لزومی به کابل کشی مستقل از هر ماژول تا دستگاه مرکزی ندارید و تنها کافی است که کابل دوربین را به نزدیک ترین سوئیچ در هر منطقه برسانید.
ابزار پانچ سوکت .
لپ تاپ یا تستر دوربین IP ، که وجود لپ تاپ بسیار بهتر است.
تسلط به نرم افزارهای دوربین شبکه .
تسلط به نصب و راه اندازی نرم افزار CMS .

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه تحت شبکه

علاوه بر تجهیزات اصلی برای پیاده سازی سیستم مداربسته به ابزار و لوازمی برای نصب احتیاج خواهیم داشت که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

استریپر کابل شبکه و کوآکسیال : می توان از این ابزار برای لخت کردن سیم و کابل شبکه استفاده نمود.
آچار پرس زن سوکت شبکه : از این ابزار برای پرس سوکت شبکه به سر کابل استفاده می شود ، اکثر پرس ها دارای سیم لخت کن نیز می باشند.
دریل : برای سوراخ کردن دیوار برای نصب پایه دوربین مداربسته یا خود دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.
سیم چین : برای بریدن کابل در متراژ های مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.
از دیگر لوازم و تجهیزات نصب می توان به چسب نواری برق ، رولپلاک ، چهارپایه ، بست اشاره نمود.

نظر خود را بنویسید